h1

Daj się skrytykować..

Listopad 3, 2007

wielu ludzi szuka miejsca dla siebie w otaczającym nas świecie.. aby je znaleźć rozglądają się za możliwościami, cudami czy też znajomymi którzy podeprą ich dobrym słowem.. wielu z nich ucieka od wszystkiego przy czym mogą się spalić i nie daj Bóg zostać skrytykowanym..

jako człowiek który od najmłodszych lat czymś tam się musiał zawsze różnić od innych (choćby zamiłowaniem do latania po dachach czy ćwiczeniem kopnięć na drewnianym worku treningowym :]) ilość krytyki którą przyjmowałem na siebie starczyłaby na średniej wielkości miasteczko. Fartem jednak zaczęło się to gdy jeszcze nie do końca rozumiałem co się dzieje i zacząłem się zastanawiać nad intencjami tych wszystkich żalących się do mnie i na mnie ludzi którzy w taki a nie inny sposób prezentowali swoje negatywne myśli i odczucia odnośnie mojej osoby…

z biegiem czasu przyzwyczaiłem się do pewnych ataków i zarzutów i metodą prób i błędów nauczyłem się je przyjmować i odpierać w taki sposób by na koniec usłyszeć takie słowa jak “to do jutra”, “przepraszam” a czasem nawet “dziękuję”… i w zasadzie mógbłym wtedy na tym zaprzestać jednak czas mi pokazał że takiej najgorszej prawdy o sobie można się dowiedzieć tylko od tych którzy nas nie lubią… i choć będzie to 10% z ich bluzgów i krzyków to te 10% daje nam tyle wiedzy o nas że aż powinniśmy za nie podziękować.. i kiedy do tego doszedłem przy kolejnej sytuacji kiedy ktoś miał mi coś do zarzucenia zamiast starać się zmodyfikować wymierzony we mnie słowotok pozwoliłem mu na to by się rozwinął… zacząłem zadawać pytania, grzecznie, spokojnie… dostawałem “Ty ch****” a odpowiadałem “czemu tak uważasz?” i choć często musiałem to powtarzać czasem dzięki temu dowiadywałem się czegoś na swój temat…słuchałem i słuchałem, nigdy się nie tłumaczyłem (zwykle i tak nie chcieliby słuchać a tak się przynajmniej mogli wygadać) chyba że ktoś faktycznie sam spytał.. zdarzało się również (i to w dużej mierze) że ktoś kto mnie krytykował tak naprawdę miał żal za coś zupełnie odmiennego jednak takie rozmowy również mnie wiele nauczyły. Nie wolno odtrącać osób które nas atakują bo w pewien sposób pomagają nam. Człowiek z którym spędzacie każdy dzień z czasem nie jest w stanie wymienić Wam takich małych, szczegółowych cech które sprawiają że możecie wydawać się negatywnymi postaciami. Nie są w stanie bo się do tego przyzwyczajają i nie zauważają już… osoby nowo poznane, osoby negatywnie nastawione które tylko czekają na Wasz błąd są dla Was w tym momencie jak skarbnica wiedzy. Takich ludzi trzeba słuchać.. i wyciągać wnioski.. pamiętając nadal że zwykle tylko ok 10% z tego co mówią ma jakieś przełożenie na rzeczywistość :) w przypadku tych drugich reszta to gniew i zagubienie.

W związku z tym że jak widzicie krytyka bywa niesamowicie cenna równie cenne jest podejmowanie się nowych wyzwań. Wyzwań którym na pierwszy rzut oka możecie nie sprostać więc cofacie się zachowawczo i oddajecie je innym. Takie wyzwania trafiają się każdego dnia. Czy taka polityka jest dobra? Może i tak ale dla 11 letniego dziecka.. wtedy takie beztroskie życie może jest pozytywne ale nie teraz kiedy macie się rozwijać i pracować nad sobą.. jeśli podejmiecie się wyzwania które z jakichś powodów nie wypali to macie do swojej dyspozycji coś cudownego! możliwość pełnej analizy tego czemu Wam nie wyszło! cieszcie się, bo to jest więcej warte niż sukces który przychodzi z łatwością….

jest już dość późno a ja jutro mam dzień latania więc na koniec podam Wam jeszcze to:

www.lifehack.org/articles/communication/16-tips-to-survive-brutal-criticism-and-ask-for-more.html

nie wszystko mi się tam zgadza ale przeczytać warto, czytajcie czytajcie i jeszcze raz czytajcie ale nigdy, ale to nigdy nie bierzcie nic w 100%. Opinie takie jak tam i tu tej moje wypociny są wtedy skuteczne kiedy dochodzi się do nich samemu. Ja to co Wam przekazuję rozumiem w trochę inny sposób niż osoba która to przeczyta i też zrozumie. Jest to kwestia tego czego wymagało ode mnie życie by dojść do takich wniosków i jestem pewien że jeśli się postaracie to możecie i w swoich życiach odnaleźć ścieżki do takich wniosków (taki reverse engineering życia).. bez tego żadnego tekstu czy porad nie bierzcie w 100%.. przymrużone oko w takim przypadku często ratuje skórę.. prawie jak czytanie zmanipulowanych książek jednego enelpowca na B :)

ps. po raz kolejny polecam książki Williama L. Urego który ładnie tłumaczy jak rozmawiać… a co ważniejsze – jak słuchać bo bez umiejętności słuchania nigdy się niczego nie nauczymy :)

18 uwag

  1. Po prostu trzeba umieć przyjąć krytykę bez emocji. Zawsze można z tym coś zrobić – lub nie… i tyle ;-) good art


  2. Spoko art zgadzam sie z tym :)


  3. Bardzo ciekawe i … filozoficzne


  4. super zawsze gdy kiedys tez troche latalem i widzialem twoje filmiki ktore przyspieszaly mi bicie serca byles i jestes dla mnie i wielu moich znajomych idolem imam akurat takie szczescie ze mam twoj nr gg od kumpla i zobaczylem ten art w opisie artykul zajebi…


  5. “cieszcie się, bo to jest więcej warte niż sukces który przychodzi z łatwością….”
    Jakbym słyszał kazanie, dokladniej biblie.


  6. a to ciekawe, gdzie w Biblii widziałeś coś podobnego? czy ogólnie mówisz o słowach “cieszcie się” ? :) jeśli tak to radzę więcej czytać :)


  7. [...] Daj się skrytykować.. wielu ludzi szuka miejsca dla siebie w otaczającym nas świecie.. aby je znaleźć rozglądają się za […] [...]


  8. “Daj sie skrytykować”, proste, ja jakze jednak trudne, bo nie lubimy żle o sobie słyszec, bolą nas słowa krytyki. Wiele lat uczyłam się ją przyjmować na spokojnie, ale i tak czasami jeszcze troszkę boli, mimo, że dociera.
    Dzięki za Twój punkt widzenia


  9. Nie dać się skrytykować, to tak jakby powiedzieć, że cały świat jest biały. A nie jest.
    A jeśli nie jest, to zawsze jestem po jednej stronie, a po drugiej też ktoś jest. I zawsze będzie napięcie pomiędzy ciemną i jasną “stroną mocy”.
    Pamiętacie z Gwiezdnych Wojen, jak się przechodzi na “ciemna stronę mocy”? Ja pamiętam – nienawidząc swoich nieprzyjaciół, choćby na to zasłużyli. Ciekawe..


  10. jak to mówi Ury, szacunek do drugiego człowieka nie wynika z tego kim on jest dla nas i jaki poziom reprezentuje swoją osobą, szacunek dla drugiego człowieka wynika z tego kim jesteśmy my sami. Sądzę więc że jeśli nie potrafimy szanować ludzi którzy nas krytykują to sami sobie wystawiamy ocenę.


  11. “a to ciekawe, gdzie w Biblii widziałeś coś podobnego? czy ogólnie mówisz o słowach “cieszcie się” ? :) jeśli tak to radzę więcej czytać :)”
    Chodzilo mi o sposob przedstawienia sprawy.


  12. u, no to dziękuję za komplement :)


  13. [...] na to czas? Tu wchodzi w grę od razu tekst który zdarzyło mi się napisać jakiś czas temu : “Daj się skrytykować”. Tak właśnie, marudźcie ale konstruktywnie… nie traćcie czasu na to co nic Wam dobrego nie [...]


  14. Do podobnych wniosków doszedłem, po pewnym nie miłym wydarzeniu związanym właśnie z lataniem. Wtedy krytyka pomogła mi zrozumieć co naprawdę robię źle i czemu właściwie doszło do wypadku. Większość była po prostu zwykłymi bluzgami i wyśmiewaniem z połamanego człowieka, ale te ’10%’, o których mowa a artykule pomogło mi stać się lepszym i doskonalszym sportowcem. Te procenty trzeba tylko dostrzec, przepuścić przez sitko i potrafić wykożystać… A nie ma innej drogi by się tego nauczyć jak praktyka (a to wcale nie jest miłe)


  15. [...] na to czas? Tu wchodzi w grę od razu tekst który zdarzyło mi się napisać jakiś czas temu : “Daj się skrytykować”. Tak właśnie, marudźcie ale konstruktywnie… nie traćcie czasu na to co nic Wam dobrego nie [...]


  16. Hi, I desire to subscribe for this blog to get newest updates, thus where can i do it please assist.


  17. It’s remarkable in support of me to have a web page, which is good in support of my knowledge. thanks admin


  18. Magnets are the perfect solution for being seen in this situation.

    With termites, you can treat the wood areas with an insecticide then continue treating or set bait traps to try and
    control the problem. Wasps and soldier beetles can actually be purchased off the internet and Nematodes can be purchased at places like
    your local Home Depot or other local Big Box store.



Dodaj komentarz

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

