h1

Dochodząc do TAK! Siła skutecznych negocjacji… William L. Ury w polsce.

Maj 24, 2007

William L. Ury Dziś miałem przyjemność uczestniczyć w seminarium prowadzonym przez światowej klasy negocjatora, współtwórcę Harvard’s Program on Negotiation na Wydziale Prawa tegoż uniwersytetu. Ury napisał i brał udział w tworzeniu kilku świetnych pozycji dotyczących negocjacji takich jak „Odchodząc od NIE: negocjowanie od konfrontacji do kooperacji”. W polsce na wiosnę 2007 planowane jest wydanie książki „The power of Positive No: How to Say No and still get to YES” ja już ją mam :) ale o tym za chwilkę. Poza tym brał udział w rozmowach negocjacyjnych przy wydarzeniach o których na codzień słyszymy w Tv (o części z nich można było dziś usłyszeć a o innych można przeczytać :) jak ktoś chce więcej to google : William L. Ury)

Seminarium było podzielone na 4 sesje.

Sesja 1: Znaczenie negocjacji

Sesja 2: Zwycięskie strategie prowadzące do uzyskania optymalnego porozumienia

Sesja 3: Przygotowania i rozwój umiejętności personalnych

Sesja 4: Pokonywanie przeszkód podczas negocjacji.

Podczas tych 4 sesji dowiedziałem się m.in. czym jest BANTA (Best Alternative To a Negotiated Agreement), dowiedziałem się tego jak dążyć do optymalnych korzyści zbliżonych do założonych przez wszystkie strony celów, wziąłem udział w kilku zadaniach praktycznych w czasie których miałem m.in. okazję jako przedstawiciel firmy farmaceutycznej negocjowac skup surowca potrzebnego do osiągnięcia pewnych znanych mi celów a moim przeciwnikiem w negocjacjach była inna firma farmaceutyczna z którą to w tym czasie miałem trwającą sprawę w sądzie (prawie godzinny practice, naprawdę daje do myślenia to jak rzadko ludzie zwracają uwagę na to co tak właściwie jest celem negocjacji a skupiają się na chęci obrony własnego zdania które nie koniecznie może być dla nich bardziej opłacalne niż przedstawiona im oferta… co więcej, często jest tak że ludzie odrzucają oferty które z jakiej strony by nie spojrzeć są dla nich korzystne. Odrzucają tylko dlatego że…. się boją. Boją się tego co inni powiedzą bądź jak spojrzy na nich ich otoczenie jeśli się dowie że przyjęli naszą ofertę….

ech ta nasza ludzka natura…

Poza tym na samym wstępie zagraliśmy w grę zbliżoną (przynajmniej tak zrozumiałem) do Economical Game po której prof. Ury opowiedział nam jak wyglądały badania na temat najlepszej strategii w tego typu grach i dowiedziałem się że najlepszą strategią jest :

  1. graj fair dopóki oponent gra fair,
  2. jeśli spróbuje cheatować oddaj tym samym by dać mu znać że nie będziesz pozwalał na takie zachowania
  3. po punkcie drugim wróć do punktu pierwszego i dalej graj fair, jeśli oponent znów będzie chciał Cię oszukać będzie wiedział co go czeka.

I jak się okazuje ta najprostsza strategia okazuje się najlepszą. Zawsze.

Wracając do książki. Mam książkę (yeah, z autografem, tak żeby się pochwalić mówię.. no bo po co inaczej miałbym :] ). I powiem szczerze że jest w niej bardzo dużo z tego co usłyszałem (jestem dopiero na ok 50 stronie na ~220 całości). Książka jest napisana bardzo przystępnym językiem… choć i tak wolałbym oryginał :( anyways, książka będzie kosztowała ok 35pln i każdemu bardzo gorąco polecam. Nie rozpisywałem się szczegółowo o tym co było mówione bo wolę Was zachęcić do przeczytania tej właśnie książki… warto… no sami popatrzcie.. skoro już nawet ja znalazłem czas żeby książkę przeczytać to coś w niej musi być right? :)

no nic, wracam do czytania a Was odsyłam do najbliższej księgarni .. tudzież googli do sprawdzenia czy już można ją nabyć :)

ps. żeby nie było wątpliwości, poznałem tam też bardzo ciekawych ludzi z którymi to negocjowałem i.. siłowałem się na rękę :) także nie wyszedłem z tamtąd bez wizytówek :)

Skomentuj

